Электрондук кезек башкаруу системасы деген эмне?
Электрондук кезек башкаруу системасы (eQMS) — бул чек ара өткөрүү пункттарында транспорт каражаттарынын агымын реалдуу убакытта натыйжалуу башкарууга жана координациялоого жардам берген санариптик чечим. Кыргыз Республикасында чек ара соодасы жана жүк ташуу экономикалык өнүгүүдө маанилүү роль ойной турган шартта, eQMSти киргизүү өзгөчө мааниге ээ. Бул система күтүү убактысын кыскартат, тыгындарды азайтат жана айдоочулар менен чек ара кызматкерлери үчүн шарттарды жакшыртат. Электрондук кезекти киргизүү Кыргызстан үчүн туруктуу жана натыйжалуу соода чөйрөсүн түзүү максаттарына жетүүгө, аймактык интеграцияга жана экономикалык өнүгүүгө салым кошот.
ITC — бул Дүйнөлүк соода уюмунун (WTO) жана Бириккен Улуттар Уюмунун биргелешкен агенттиги, ал пайда алуучу өлкөлөргө иштөө шарттарын жакшыртууга жана чек ара операцияларын башкарууну өркүндөтүүгө, анын ичинде WTO Сооданы жеңилдетүү келишимин (TFA) аткаруу чараларына техникалык жардам көрсөтөт.
Кыргызстанда электрондук кезек системасын киргизүү долбоору Ready4Trade Борбордук Азия программасынын алкагында жүргүзүлүп, Эл аралык соода борбору (ITC) тарабынан Европалык биримдиктин каржылык колдоосу менен ишке ашырылууда.
Электрондук кезек башкаруу системасынын артыкчылыктары кандай жана Кыргызстанда эмне үчүн киргизилүүдө?
Электрондук кезек башкаруу системасынын артыкчылыктары төмөнкүлөрдү камтыйт:
Кыргызстанда электрондук кезек башкаруу системасын киргизүү туруктуу жана натыйжалуу соода чөйрөсүн түзүү максаттарына жетүүгө, аймактык интеграцияга жана экономикалык өнүгүүгө өбөлгө түзөт жана чек арада айдоочулар үчүн кызмат көрсөтүүнүн жалпы деңгээлин жогорулатат.
«Кызыл-Кыя Автожол» өткөрүү пунктунда электрондук кезек кандай укуктук актыларга ылайык киргизилүүдө?
Электрондук кезек башкаруу долбоору Кыргыз Республикасынын Министрлер Кабинетинин 2022-жылдын 8-апрелиндеги №202 токтому менен бекитилген Бажы кызматын өнүктүрүү концепциясын ишке ашыруу боюнча иш-чаралар планына ылайык ишке ашырылууда.
Электрондук кезекти пилоттук түрдө ишке киргизүүгө укуктук негиз берүү үчүн Кыргыз Республикасынын Министрлер Кабинетинин «Кыргыз Республикасынын мамлекеттик чек арасынан оор жүк ташуучу транспорт каражаттарын өткөрүүдө датаны жана убакытты резервдөө башкарууну уюштуруу боюнча пилоттук долбоорду өткөрүү тууралуу» токтом долбоору иштелип чыккан, ал 2024-жылдын 23-августунда №500 токтом менен бекитилген. Бул токтомго ылайык, Кыргыз Республикасынын Каржы министрлигинин Мамлекеттик бажы кызматынын «Бажы инфраструктурасы» мамлекеттик ишканасы электрондук кезек жана күтүү зонасы системасынын оператору катары дайындалган. Документ ошондой эле оор жүк ташуучу транспорт каражаттарын чек ара өткөрүү пунктунда өткөн күнүн жана убактысын резервдөө процессин башкарууну камтыган пилоттук долбоордун убактылуу тартибин жөнгө салат.
Электрондук кезекке катталуу үчүн кандай кадамдарды аткаруу керек?
Электрондук кезекке катталуу үчүн төмөнкү кадамдарды аткарыңыз:
Катталуу учурунда айдоочу жана транспорт каражаты жөнүндө кандай маалыматты киргизүү керек?
Катталуу учурунда айдоочунун аты-жөнү, транспорт каражатынын мамлекеттик номери, жана жүктүн түрү (приоритеттүү, жүк ташуусуз же жүк менен) көрсөтүлүшү керек.
"Жандуу кезек" функциясын качан колдонсо болот?
"Жандуу кезек" функциясы күтүү зонасында турганда гана колдонулат. Бул алдын ала брондосуз эле кезекке турууга мүмкүнчүлүк берет, бирок, алдын ала кезекке брондоо ар дайым убакытты үнөмдөө жагынан ыңгайлуу жана пайдалуу вариант болуп саналат.
Чек арадан өтүү үчүн жеткиликтүү убакытты кантип тандоо керек?
Учурдагы убакыттан баштап ар бир саатта бир таймслотту тандаңыз. Ар бир таймслотто "жандуу кезек" үчүн бир орун ар дайым резервделет.
Брондоо учурунда код сөзү эмне үчүн керек?
Код сөзүн брондоо учурунда өзүңүз киргизесиз. Ал "Өзүңүздүн кезегиңизди көрүү" бөлүмү аркылуу брондоону түзөтүү же жокко чыгаруу укугун тастыктоо үчүн колдонулат жана брондоону жокко чыгаруу же күтүү зонасына келүү убактысын өзгөртүү зарылчылыгы келип чыккан учурда пайдаланылат. Эгерде код сөзү унутулса, брондоого кирүү мүмкүнчүлүгү жана аны жокко чыгаруу же өзгөртүү мүмкүнчүлүгү болбойт.
Пайдалануучу өзүнүн брондоосун кантип өзгөртө алат же жокко чыгара алат?
Брондоону өзгөртүү же жокко чыгаруу үчүн башкы беттеги "Өзүңүздүн кезегиңизди көрүү" баскычын басыңыз, андан кийин брондоо жүргүзүлгөн транспорт каражатынын мамлекеттик номерин жана код сөзүн киргизиңиз.
Код сөздү жоготуп же унутуп калсаңыз эмне болот?
Эгерде код сөз жоголуп же унутулса, брондоону түзөтүү же жокко чыгаруу мүмкүн болбойт.
Эгерде электрондук кезекке онлайн катталган болсоңуз, күтүү зонасына канча убакытка чейин келүү керек?
Брондоо талонунда көрсөтүлгөн убакытка чейин күтүү зонасына 30 мүнөттөн кечикпей келүү керек.
Грузовой транспорттун «Кызыл-Кыя Автожол» өткөрүү пунктунан каттоосуз өтүүсү мүмкүнбү (2024-жылдын декабрынан баштап)?
№500 токтомго ылайык 2024-жылдын декабрынан баштап, «Кызыл-Кыя Автожол» өткөрүү пунктунан электрондук кезекке каттоосуз өтүү мүмкүн болбойт.
Электрондук кезекке катталуу бекерби?
Ооба, электрондук кезекке катталуу бекер.
Электрондук кезек системасы боюнча колдоо кызматына кантип кайрылууга болот?
Электрондук кезек системасы боюнча суроолоруңуз болсо, колдоо кызматына байланышып, жардам ала аласыз. Колдоо кызматынын байланыш маалыматтары система вебсайтында көрсөтүлгөн.
Эмне үчүн электрондук кезекке тура албай жатам?
Сиз электрондук кезекке тура албайсыз, себеби сизде активдүү бронь болушу мүмкүн же сиз жандуу кезекте турасыз. Эгер кезекке турууну кааласаңыз, алгач бронуңузду жок кылыңыз же жандуу кезектен чыгыңыз. Кайталап аракет кылуудан мурун өзүңүздүн бронуңузду же кезек статусун текшериңиз.
Жандуу кезекти кантип өчүрсө же өзгөртсө болот?
Сиз күтүү аймагындагы операторго кайрылышыңыз керек.
Эгер камера унаанын мамлекеттик номерин туура эмес аныктаса эмне кылуу керек?
Катачылыкты оңдоо үчүн күтүү аймагындагы операторго кайрылыңыз.
Эгер брондогон убактыңызга 30 мүнөттөн аз калганда келсеңиз эмне кылуу керек?
Сиз жандуу кезекке тура аласыз же жаңы убакытты брондой аласыз.
Эгер өз кезегимди өткөрүп жиберсем эмне кылуу керек?
Эгер сиз кезегиңизди өткөрүп жиберсеңиз, күтүү аймагынан чыгып, кайрадан жандуу кезекке турууга же жаңы убакытты брондоого туура келет.
Эмне үчүн күтүү аймагында туруп убакытты брондой албай жатам?
Күтүү аймагында сиз жандуу кезекке гана тура аласыз, алдын ала брондоо күтүү аймагынан сыртта гана жеткиликтүү.